همه چیز

عمومی: نرم افزار -ترفندها - آموزشی-طب در قرآن و غیره

زندگی نامه ابوریحان بیرونی

 

ابوریحان بیرونی

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی (زادهٔ ۱۴ شهریور ۳۵۲، کاث، خوارزم - درگذشتهٔ ۲۲ آذر ۴۲۷، غزنیندانشمند بزرگ و ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و تاریخ‌نگار ایرانی  سده چهارم و پنجم هجری است و بعضی از پژوهندگان او را از بزرگ‌ترین فیلسوفان مشرق‌زمین می‌دانند.

خاستگاه :

 بیرونی در ۱۴ شهریور ۳۵۲ خورشیدی (۲۹ ذیقعده ۳۶۲ قمری برابر ۵ سپتامبر ۹۷۳ میلادی) در خوارزم که در قلمرو سامانیان بود به دنیا آمد، و زادگاه او که در آن زمان روستای کوچکی بود، «بیرون» نام داشت. مرگش در غزنه در اوان انقلاب سلجوقیان و پادشاهی مسعود بن محمود غزنوی بوده‌است و برخی درگذشت او را در ۲۲ آذر ۴۲۷ خورشیدی (۲۷ جمادی‌الثانی ۴۴۰ قمری برابر ۱۳ دسامبر ۱۰۴۸ میلادی) می‌دانند.

تألیفات بیرونی به زبان عربی، یعنی زبان علمی و همه‌کس‌فهم عالم اسلام بوده است، مگر التفهیم که آن را به فارسی کرد مر ریحانه دختر حسین خوارزمی را که خواهندهٔ کتابی در نجوم بود. بیرونی خود التفهیم را به عربی ترجمه کرد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هشتم شهریور 1389ساعت 2:36  توسط هادی احمدی   | 

داستان بنای مسجد مقدس جمکران

مقدمه

 مهم‌ترين‌ پايگاه‌ شيعيان‌ شيفته‌ و عاشقان‌ دل‌ سوختة‌ حضرت‌ بقية‌ الله، ارواحنا فداه‌، مسجد مقدس‌ جمكران‌، در شش‌ كيلومتري‌ شهر مذهبي‌ قم‌ است‌. مطابق‌ آمار، همه‌ ساله‌، بيش‌ از پانزده‌ ميليون‌ عاشق‌ دل‌ باخته‌، از سر تا سر ميهن‌ اسلامي‌ و جهان‌، در اين‌ پايگاه‌ معنوي‌، گرد مي‌آيند، نماز تحيّت‌ مسجد و نماز حضرت‌ صاحب‌ الزمان‌، عجل‌ الله تعالي‌ فرجه‌ الشريف‌، را در اين‌ مكان‌ مقدس‌ به‌ جاي‌ مي‌آورند، با امام‌ غايب‌ از ابصار و حاضر در امصار و ناظر بر كردار، رازِ دل‌ مي‌گويند، استغاثه‌ مي‌كنند، نداي‌ «يا بن‌ الحسن‌!» سر مي‌دهند، از مشكلات‌ مادّي‌ و معنوي‌ خود سخن‌ مي‌گويند، با دلي‌ خون‌بار، از طولاني‌ شدن‌ دوران‌ غيبت‌، شكوه‌ها مي‌كنند.
 آنان‌ كه‌ از شناخت‌ عميق‌تري‌ برخوردارند، به‌ هنگام‌ تشرف‌ به‌ اين‌ پايگاه‌ ملكوتي‌، همة‌ حوائج‌ شخصي‌ خود را فراموش‌ مي‌كنند و همة‌ مشكلات‌ دست‌ و پاگير زندگي‌ را به‌ فراموشي‌ مي‌سپارند و تنها «ظهور سراسر سرور منجي‌ بشر، امام‌ ثاني‌ عشر، حضرت‌ ولي‌ عصر، روحي‌ و ارواح‌ العالمين‌ فداه‌» را مسئلت‌ مي‌كنند؛ زيرا، اگر اين‌ حاجت‌ برآورده‌ شود، ديگر مشكلي‌ نخواهد ماند، و اگر اين‌ حاجت‌ روا نشود، حلّ ديگر مشكلات‌، مشكل‌ اساسي‌ را حل‌ نخواهد كرد

+ نوشته شده در  جمعه بیست و ششم شهریور 1389ساعت 12:49  توسط هادی احمدی   | 

سید خراسانی و شعیب ابن صالح

از جمله نشانه های حتمی ظهور امام مهدی(علیه السلام) خروج حسینی خراسانی در چین،  هم زمان با خروج حسینی یمانی در یمن و سفیانی شامی در شام است.

زمان خروج سید خراسانی

هرچند در روایات اسلامی، از زمان دقیق خروج خراسانی سخن به میان نیامده است، از احادیثی که از قیام سفیانی در ماه رجب و همزمان بودن خروج سفیانی، یمانی و خراسانی خبر می دهند، آشکارا می توان دریافت که این حادثۀ بزرگ در ماه رجب سال پیش از قیام امام مهدی(علیه السلام) رخ می دهد.

البتّه از روایات اسلامی چنین بر می آید که برخی اقدامات خراسانی و سفیانی و شاید یمانی، چند ماه پیش از رجب، آغاز می گردد و در این ماه، شخصیّت خراسانی و دو نفر دیگر برای مردم شناخته شده و با آنان برای اجرای برنامه هایی که دارند، پیمان بسته می شود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم شهریور 1389ساعت 14:54  توسط هادی احمدی   | 

آیات منسوب به حضرت امام مهدی (عج )

با سلام امروز  درباره ايات قرآني كه در مورد  ظهور امام زمان مي باشند  اشاره مي گردد كه  اميد وارم مفيد واقع شود
آياتي از قرآن كه به حضرت مهدي (ع) تفسير شده است :

1- سوره الفاتحه - آيه 1 - 7: حضرات ائمه عليهم السلام تأويل، سبع مثاني، حضرت مهدي عليه السلام و قرآن عظيم.
2- سوره البقره - آيه 3: ايمان به حضرت مهدي عليه السلام، ايمان به غيب
3- سوره البقره - آيه 37: حضرت مهدي عليه السلام، كلمه الله عزوجل (كلام الله)
4- سوره البقره - آيه 114: فتح شهرهاي روم بدست تواناي حضرت مهدي عليه السلام
5- سوره البقره - آيه 115: حضرت مهدي عليه السلام، امر حكيم پروردگار
6- سوره البقره - آيه 124: حضرت مهدي عليه السلام، كلمه الله عزوجل (كلام الله)
7- سوره البقره - آيه 133: جريان سنت حضرت يعقوب عليه السلام در مورد حضرت مهدي عليه السلام
8- سوره البقره - آيه 148: جمع آوري ياران حضرت مهدي عليه السلام در مكه و بعضي اتفاقات سال ظهور
9- سوره البقره - آيه 155: بروز قحطي و وحشت قبل از قيام حضرت مهدي عليه السلام
10- سوره البقره - آيه 157: فضيلت و عظمت مجاهدان و شهداء راه حضرت مهدي عليه السلام
11- سوره البقره - آيه 210: فرود و نزول حضرت مهدي عليه السلام در كوفه در ميان هفت هاله اي از نور
12- سوره البقره - آيه 243: تشبيه رجعت به زنده نمودن گياهان در آيه، رجعت و بازگشت اموات به دنيا در زمان حضرت مهدي عليه السلام و بعد از آن
13- سوره البقره - آيه 249: جريان ابتلاء و گرفتاري ياران طالوت پيامبر در مورد ياران حضرت مهدي عليه السلام
14- سوره البقره - آيه 259: احياء اسلام و عظمت و امامت ائمه عليهم السلام به قيام حضرت مهدي عليه السلام
15- سوره البقره - آيه 261: حضرت مهدي عليه السلام سنبله مباركه از نسل امام حسين عليه السلام
16- سوره البقره - آيه 269: فضيلت عارفان و عاشقان حضرت مهدي عليه السلام. كسيكه امام زمان خودش را شناخت، تأخير ظهور حضرت عليه السلام به او زيان نمي رساند.
17- سوره آل عمران - آيه 37: ظرف غذا و طعام بهشتي حضرت فاطمه عليها السلام در نزد حضرت مهدي عليه السلام
18- سوره آل عمران - آيه 46: نزول حضرت عيسي عليه السلام در سن ميانسالگي
19- سوره آل عمران - آيه 55: نزول حضرت عيسي عليه السلام و قتل دجال بدست آن حضرت در زمان حضرت مهدي عليه السلام
20- سوره آل عمران - آيه 68: خطبه حضرت مهدي عليه السلام هنگام قيام در كنار كعبه 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم شهریور 1389ساعت 13:10  توسط هادی احمدی   | 

عکس گرفتن از فایل ویدئویی با Media Player

عکس گرفتن با Windows media player

شاید براتون جالب باشه که بدونید ،  که  با خود برنامه  Media  Player  ویندوز هم میشه عکس گرفت  یا

به اصطلاح کامپیوتری Capture  کرد .

نکته :  (  البته تا اونجائی که من میدونم فقط در  Media  Player 7.x.x  و  Media  Player  9.x.x 

و   Media  Player  10.x.x ).

انجام اینکار به راحتی آب خوردنه . فایل ویدئویی خودتون رو با  Media  Player  باز کرده  و کلیدهای

ترکیبی   Ctrl + i  رو با هم زده و  بعد از اون مسیری رو برای تعیین ذخیره فایل در کامپیوترتون  بدهید .

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم شهریور 1389ساعت 21:28  توسط هادی احمدی   | 

زنگی نامه خیام نیشابوری

زنگی نامه خیام نیشابوری

حکیم غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خیام نیشابوری (زادهٔ ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ خورشیدی - درگذشته ۱۲ آذر ۵۱۰ خورشیدی) که به خیامی و خیام نیشابوری و خیامی النیسابوری هم نامیده شده‌است، از ریاضی‌دانان، ستاره‌شناسان و شاعران بنام ایران در دورهٔ سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و حجةالحق لقب داشته است؛ ولی آوازهٔ وی بیشتر به واسطهٔ نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. افزون بر آنکه رباعیات خیام را به اغلب زبان‌های زنده ترجمه نموده‌اند، ادوارد فیتزجرالد رباعیات او را به زبان انگلیسی ترجمه کرده‌است که مایهٔ شهرت بیشتر وی در مغرب‌زمین گردیده‌است.

یکی از برجسته‌ترین کارهای وی را می‌توان اصلاح گاهشماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک، که در دورهٔ سلطنت ملک‌شاه سلجوقی (۴۲۶-۵۹۰ هجری قمری) بود، دانست. وی در ریاضیات، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعات‌اش دربارهٔ اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده‌است.

شماری از تذکره نویسان، خیام را شاگرد ابن سینا و شماری نیز وی را شاگرد امام موفق نیشابوری خوانده‌اند.هر چند قول مبنی بر این که خیام شاگرد ابن سینا بوده‌است، بسیار بعید می‌نماید. چون از لحاظ زمانی با هم تفاوت زیادی داشته‌اند. خیام در جایی ابن سینا را استاد خود می‌داند اما این استادی ابن سینا، جنبهٔ معنوی دارد.

همچنین از وی هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ رباعی برجای مانده‌است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و دوم شهریور 1389ساعت 15:42  توسط هادی احمدی   |